GEDSER: Redningspersonalet, der sejler den 33 år gamle og nedslidte redningsbåd "L.W. Dam," der er stationeret ved Gedser Redningsstation, kan nu begynde at øjne, at de får en ny, tidssvarende redningsbåd.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse har sendt syv motorredningsbåde til Kattegat/Østersøen i udbud med en tilbudsfrist i starten af maj, bekræfter specialkonsulent Camilla Adams fra styrelsen i en mail til Folketidende.
Derefter skal der gennemføres en evaluering og forhandlinger med tilbudsgiverne, og forventningen er, at de nye fartøjer kan være klar til indsættelse på de udpegede kystredningsstationer i perioden 2026 til 2029.
På Vestkysten er Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse længere fremme, trods det at udbuddet af flere omgange har måtte gå om af forskellige juridiske årsager. Der er nu valgt en leverandør af fem motorredningsbåde. Forventningen er, at fartøjerne kan være klar til indsættelse ved kystredningsstationerne i perioden 2027-2028.
Estisk skibsværft bygger
Det bliver det estiske skibsværft Baltic Work Boats, der skal bygge de nye redningsbåde til redningsstationerne i Hirtshals, Hanstholm, Thyborøn, Hvide Sande og Esbjerg, skriver Fiskeri Tidende.
De nye redningsbåde vil byde på væsentlige forbedringer, herunder højere hastigheder på op til 25 knob, øget slæbekapacitet og moderne elektronisk udstyr som varmesøgende kameraer. Ligeledes vil der være forbedrede arbejdsforhold om bord og en øget sikkerhed, da de nye både vil være selvoprettende, ligesom de eksisterende modeller har været det.
Hans Otto Kristensen, der har konstrueret redningsbåden "L.W. Dam" og dens søsterskibe, siger til Folketidende, at et skibs statistiske levetid er cirka 30 år, og set i det lys er "sidste salgsdato" nu overskredet for de redningsbåde, der blev konstrueret efter RF 2-ulykken ved Hirtshals i 1981.
Tre fiskere druknede i havneindsejlingen og seks redningsfolk mistede efterfølgende livet, da deres redningsbåd "RF 2" kæntrede.