Den 18 kilometer lange rende tunnelelementerne skal ligge i, står nu færdig. Og som alt andet ved det gigantiske Femern-projekt, er det astronomiske tal, vi er oppe i.
Hele 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand har det hollandske konsortium FBC fjernet for at gøre plads til alle elementerne, hvilket ifølge Pedro da Silva Jørgensen, teknisk vicedirektør i Femern A/S, gør det til den "ubetinget største udgravning i Danmarks historie"
- Det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler. Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål, siger den tekniske vicedirektør i en pressemeddelelse fra Femern A/S.
Enorme granitblokke
I de sidste tre år har FBC, der består af selskaberne Boskalis og Van Oord, fjernet de mange millioner kubikmeter materiale. Og i den mest intense fase af arbejdet har en flåde på 70 fartøjer arbejdet med renden.
Enorme granitblokke fra istiden har de mange arbejdsfartøjer blandet andet kæmpet sig igennem for at skabe tunnelrenden. Den største af dem vejede intet mindre end 70 ton.
Og flåden bestod blandt andet af rendegravere, specialudviklede gravepontoner og specialfartøjer til at rydde kampesten.
- På alle disse fartøjer foretog vi nødvendige forbedringer for at håndtere de vanskelige jordtyper på store dybder og få arbejdet gjort til tiden. Under hele projektet var sikkerheden for vores medarbejdere og underleverandører i højsædet, og vi er derfor ikke kun stolte og begejstrede over færdiggørelsen af tunnelgraven, men også over, at vi for nylig har opnået en stor milepæl inden for sikkerhed, siger Bart Pröpper, projektdirektør for FBC, i pressemeddelelsen
Størstedelen af den udgravede jord kommer til at ligge bag digerne ved Rødbyhavn, hvor der i fremtiden kommer til at var erstatningsnatur og rekreative områder.