Annonce
Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Hele 15 millioner kubikmeter materiale har FBC fjernet fra havbunden.

Den 18 kilometer lange rende tunnelelementerne skal ligge i, står nu færdig. Og som alt andet ved det gigantiske Femern-projekt, er det astronomiske tal, vi er oppe i.

Hele 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand har det hollandske konsortium FBC fjernet for at gøre plads til alle elementerne, hvilket ifølge Pedro da Silva Jørgensen, teknisk vicedirektør i Femern A/S, gør det til den "ubetinget største udgravning i Danmarks historie"

- Det har været en vanskelig opgave. Undergrunden mellem Danmark og Tyskland er en kompleks blanding af forskellige jordarter fra sand til hårdt moræne-ler. Det har givet nogle spændende udfordringer undervejs, som det er lykkedes at løse i samarbejde med vores entreprenører. Derfor er vi glade og stolte over, at vi nu er i mål, siger den tekniske vicedirektør i en pressemeddelelse fra Femern A/S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Enorme granitblokke

I de sidste tre år har FBC, der består af selskaberne Boskalis og Van Oord, fjernet de mange millioner kubikmeter materiale. Og i den mest intense fase af arbejdet har en flåde på 70 fartøjer arbejdet med renden.

Enorme granitblokke fra istiden har de mange arbejdsfartøjer blandet andet kæmpet sig igennem for at skabe tunnelrenden. Den største af dem vejede intet mindre end 70 ton.

Og flåden bestod blandt andet af rendegravere, specialudviklede gravepontoner og specialfartøjer til at rydde kampesten.

- På alle disse fartøjer foretog vi nødvendige forbedringer for at håndtere de vanskelige jordtyper på store dybder og få arbejdet gjort til tiden. Under hele projektet var sikkerheden for vores medarbejdere og underleverandører i højsædet, og vi er derfor ikke kun stolte og begejstrede over færdiggørelsen af tunnelgraven, men også over, at vi for nylig har opnået en stor milepæl inden for sikkerhed, siger Bart Pröpper, projektdirektør for FBC, i pressemeddelelsen

Størstedelen af den udgravede jord kommer til at ligge bag digerne ved Rødbyhavn, hvor der i fremtiden kommer til at var erstatningsnatur og rekreative områder.

  • Femern Bælt-tunnelen kommer til at bestå af i alt 79 elementer, der er 217 meter lange og vejer 73.500 ton. Nu er renden, elementerne skal ligge i, færdig. Foto: Femern A/S
Annonce
Femern

Medie: 41-årig dræbt i ulykke på Femern-byggeplads

Annonce
Annonce
Dølle

I tvivl før dit Dølle-besøg? Her skal du bruge din tid

Lolland

Efterlyser hundeejere: - Man kan virkelig gøre en forskel

112

Hurtigt personale fik slukket brand

Indland

86.000 danskere er afhængige

112

Det lokale politi får nyt våben: Se det her

Guldborgsund

René fordobler overskuddet

Dølle

Dølle-formandens insider tips: Undgå disse tidspunkter

Lolland

50.000 træer og buske plantes: Ny skov indvies

Guldborgsund

Helt vildt: Lokal forestilling nomineret til landets største teaterpris

Sport

NFH-semifinalemodstander fundet

112

Snuppet med stor mængde narko: Skjult i hemmelige rum i bilen

Politik

Dansk minister afbryder 1. maj-tale

Lolland-Falster

Refa-formand forarget: - Hvordan pokker kan de drive en virksomhed på den måde?

Indland

Ung kvinde løsladt i mørklagt terrorsag

Guldborgsund

Fagforeninger på 1. maj: Vi drukner i vores egen succes

Annonce
Annonce
Lolland

Vil afværge lokal katastrofe: - Der er et kæmpe arbejde foran os

Guldborgsund

Kampfly spottet over Falster: Her er forklaringen

Lolland

Utæt pakning stopper færge

Erhverv

Scandlines skifter ud i direktionen: Her er de nye navne

Politik

Lollik bliver spidskandidat

Sport

Overrasket Kielstrup efter drama:  - For fanden da. Vi er i semifinalen

Lokal nyt

Melder tæt på udsolgt