Annonce
Erhverv

6 gode råd: Sådan bliver du bedre til samtaler

Britta Borch Egevang er ledelsesrådgiver og partner hos Holmgaard Management og skriver om virksomhedsledelse for Folketidende.
Erhvervsklumme: Her er 6 gode råd til, hvordan du får en god ansættelsessamtale i stedet for en dårlig.

Et godt cv og en god motivation for, hvorfor du søger jobbet, er afgørende. Men det er ikke det eneste, du kan gøre. Mange har ikke forberedt sig ordenligt før, under og efter samtalen. Her er nogle gode råd til, hvordan du får en god ansættelsessamtale i stedet for en dårlig.

En jobsamtale er lidt som en eksamen. Det er vigtigt at have forberedt sig godt. Den gode nyhed er, at spørgsmålene til samtalerne ofte er relativt ens, så du kan faktisk forberede dig. Du kan også gøre dig selv mere tryg ved at have tjekket, hvem der deltager i samtalen på Google eller LinkedIn. Hvis det ikke fremgår af den mail, du har fået fra virksomheden, så skriv og spørg.

1. Juster dit CV

Når du skriver dit cv, så læs jobannoncen grundigt og målret cv’et, så det bliver relevant for jobbet. Det betyder måske også, at du skal skære noget fra. Du skal have styr på, hvilke kompetence virksomheden efterspørger. Og du ved også, hvilke kompetencer du eventuelt mangler. Du skal også sætte dig grundigt ind i virksomheden og dens produkter. Den viden skal du bruge til samtalen.

Fokus på ledelse

Britta Borch Egevang er ledelsesrådgiver og partner hos Holmgaard Management og skriver om virksomhedsledelse for Folketidende. Britta har flere års erfaring med ledelse og rekruttering inden for den offentlige- såvel som den private sektor, herunder ejerledede virksomheder, fonde og organisationer.

Artiklen fortsætter efter annoncen

2. Zoom ind på det vigtigste

Når du forbereder dig, så lav en liste med de ting, de bare skal vide om dig. Ofte startes jobsamtalen med, at arbejdsgiveren beder dig fortælle lidt om dig selv. Forklar hvorfor du virkelig gerne vil have jobbet, og hvorfor du gerne vil arbejde i lige netop den virksomhed. Fortæl også lidt om dig selv som privatperson, men pas på ikke at gøre det for langt. Vær opmærksom på at arbejdsgiveren gerne vil mærke, hvilke type person du er.

Artiklen fortsætter efter annoncen

3. Brug eksempler

Det er en god idé at have styr på, hvilke værdier virksomheden har, og hvad dens udfordringer er. Kom også med eksempler på de kompetencer, som virksomheden efterspørger. Lad være med bare at sige: Jeg er virkelig god til mennesker, men kom i stedet med eksempler fra dit arbejdsliv, der viser netop det.

Artiklen fortsætter efter annoncen

4. Forbered de oplagte spørgsmål

Meget ofte er det de samme spørgsmål, virksomheden stiller. De spørger typisk om, hvilke arbejdsopgaver du har haft de seneste år, hvorfor du vil skifte job, hvordan du arbejder under pres, og hvor du ser dig selv om fem år. Du bliver også tit spurgt om, hvad dine styrker og svagheder er. Det bør du have forberedt på forhånd, så du ikke sidder og væver.

Selvom du selvfølgelig helst skal kunne det, virksomheden efterspørger, er det ikke altid, man kan det hele. Det er i så fald bedre at sige, hvad man skal lære. Selvom du kan det hele, er det for mange virksomheder afgørende, at du passer ind i kulturen, og du vil formentlig spurgt, hvordan du er som kollega.

Artiklen fortsætter efter annoncen

5. Tænk på en afslutning

Hvis du kender nogen i virksomheden eller kan finde ud af det på en anden måde, er det derfor en rigtig god idé at sætte sig ind i virksomhedens kultur. Til slut spørger virksomheden ofte, hvorfor de skal ansætte lige netop dig. Her kan du skæve til din liste og se, om du har fået det hele med. Forbered også hvad du vil sige, når du siger farvel. Det kan for eksempel være: Det var rigtig godt at møde jer, og jeg brænder fortsat meget for jobbet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

6. Opsummer dine indtryk

Når du kommer hjem fra samtalen, så sæt dig ned og skriv dine indtryk ned. Hvad gik godt, og hvad gik mindre godt. Er det noget, du mangler svar på. Disse overvejelser kan du bruge, hvis du kommer videre til en anden samtale. Det er også en god idé at skrive til virksomheden dagen efter og takke for samtalen og sige, at du stadig er interesseret.

Og jo flere gange, du går til samtale, jo bedre bliver du til det.


  • Britta Borch Egevang er ledelsesrådgiver og partner hos Holmgaard Management og skriver om virksomhedsledelse for Folketidende.
Annonce
Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Annonce
Annonce
112

Dølle-kørsel blev dyr: Det måtte hun slet ikke

Nakskov

- Det er helt vildt: Væltede ind med henvendelser på 12 timer

Sport

Sendte pædagogerne op i det røde felt: Nu har han fået 3-årig kontrakt

Indland

Ni ud af ti danskere modtog sireneadvarsel på mobilen

Lolland

Nedslående melding fra kommunen: Værre end nogensinde før

Lolland

Lokale museer er lettede over ny reform: Mister ikke tilskud

Guldborgsund

- Jeg har aldrig oplevet noget lignende - den største overraskelse nogensinde

Indland

Sort røg: Brand hos Novo Nordisk kan ses på 30 kms afstand

112

Tysker på afveje: Cyklede på Farøbroen

Udland

Kendt tryllekunstner beskyldes for seksuelle overgreb

Erhverv

Scandlines sætter passagerrekord - men resultatet falder

Indland

Hvert andet barn er på sociale medier før de er fyldt ti år

112

Voldsomt uheld på Sydmotorvejen: Bil endte på taget

Sport

Mulle i ekstase efter mirakelsejr: - Afskriv aldrig NFH

112

Kræver forhøjet godtgørelse til mor for drab på Emilie Meng

Annonce
Annonce
112

Røveri på diget: Unge mænd tæskede 60-årig

Udland

Mistænkt bag attentat på premierminister er anholdt

Vejret

Danmark har onsdag haft årets første officielle sommerdag

Guldborgsund

Millionoverskud i krokodille-land

Lolland

Nu er det afgjort: Knap 400 millioner kroner sendes til Lolland

Udland

"Chokerende angreb": Slovakisk premierminister i livsfare efter skud

112

Forhindrede brand ved hus i at sprede sig